Ree Farm

"Ree Farm membekalkan bebiri untuk keperluan aqiqah dan qorban. Harga yang ditawarkan RM18/kg dan pemilihan bebiri boleh dibuat sendiri oleh pelanggan. Penghantaran percuma untuk area palong dan serting. Stok sentiasa mencukupi. Insyallah.."

Thursday 24 July 2008

Kenapa boer n jamna pure begitu mahal??

Entah lah yer...sampai kapan sy akan dpt jawapan yg tepat....mungkin disebabkan kehadiran org tgh yg menyebabkan rege kambing ni melambung tinggi...itu yg sy tau..mungkin ade jawapan lain??
rata2 harga lebih kurang dgn harga baka lembu yg baik2....baik beli lembu (kwn sy ckplah)...
pakar2 kambing sekalian...boleh beri penjelasan yg terperinci...


p/s: nak update blog jer nih..tak tau nak tulis ape..(kmbing mati lagi sekor semalam,rase nak telan jer stress pack kat kandg tu) huh!

1 comment:

Romatech said...

Tuan, pada hemat saya punca yang menjadikan kambing Boer dan Jamnapari menjadi mahal adalah kerana beberapa sebab antaranya :-
1. Kedua2 jenis kambing tsbt bukan asal dari Malaysia. Faktor humidity di Malaysia menyebabkan ianya perlukan penjagaan yang lebih berbanding kambing kacang dan seangkatan...
2. Mutu kedua2 kambing tsbt tinggi, dagingnya lebih sedap, kurang lemak dsbnya.
3. Berat kedua2 jenis kambing mampu mencecah lebih drpd 100kg berbanding dengan kambing kacang.

Dan yang paling ketara yang saya rasakan adalah masih belum adanya kejayaan dipihak kerajaan melalui agensi2 yang dilantik untuk memperluaskan konsep penternakan yang baik dalam menghasilkan baka2 yang bermutu tinggi secara meluas.

Selain itu, tidak ramai usahawan kita yang mahu menceburinya secara fulltime. Ini adalah kerana masalah pemasaran yang menyebabkan usahawan kita gagal memasarkan produk yang bermutu tinggi ini.

Nak cerita...panjang sangat...just compare dengan ternakan ayam...more than 90% adalah masyarakat cina. Kenapa tiada masalah terhadap bekalan? malahan sekarang ini bekalan >125% dan terpaksa dieksport keluar negara.

Honestly saya boleh komen bahawa suatu hari nanti jika masyarakat cina menceburinya secara agresif, pasti akan berubah senario sebegini. So, what we have to do?

Oleh yang demikian, saranan saya agar semua penternak dapat mengujudkan satu network yang kuat untuk menjadikan penternakan kambing ini sebagai satu industri yang berdaya saing.

JOM CLICK..